تبلیغات
پیش به سوی اندامی متناسب - عوارض رژیم های لاغری و راه حل آن ها
پیش به سوی اندامی متناسب

کالری کمتر........... زندگی سالمتر......... خوش هیکلتر

 

عوارض رژیمهای غذایی لاغری و راه حل آنها

به علت اینکه شخص تحت رژیم کمتر از نیاز بدن خود غذا می خورد بنابراین بدن از دریافت بعضی از نیازهای ضروری خود نیز در طول رژیم محروم می گردد . همین عامل سبب بروز عوارضی خواهد شد. البته همه این عوارض تا حدود زیادی با توصیه هایی که پزشکتان در طول رژیم خواهد داشت، پیش نمی آید . به هر حال اگر عوارضی هم ظاهر گردد موقتی بوده و بعد از اتمام رژیم از بین خواهد رفت .

الف ) ریزش مو در رژیم کاهش وزن : ریزش مو در رژیم کاهش وزن موقتی بوده و با مصرف ویتامینهای توصیه شده از میزان آن کاسته شده و بعد از اتمام رژیم کاملاً مرتفع می شود . توصیه می شود کسانی که قبل از شروع رژیم دچار ریزش مو بودند با مشورت پزشک از همان ابتدای رژیم شروع به خوردن ویتامین بکنند و اگر ریزش مو خیلی زیاد است می توانید با مشورت پزشک از شامپوی مینوکسدیل 2 درصد استفاده بکنید .

ب ) یبوست در رژیم کاهش وزن :برای بر طرف کردن آن کارهای زیر مفید خواهد بود :

  1. انجام ورزشهای مناسب ( تحرک )
  2. مصرف سبزیجات و میوه های ملین مثل : انجیر- آلوچه- آلو بخارایی- زردآلو
  3. مصرف غذاهای فیبردار مثل : نان سبوسدار- کاهو- کلم و ...
  4. مصرف صبحگاهی آب
  5. دوری از استرس
  6. در صورت لزوم با مشورت پزشک می توانید از پودر گیاهی پسیلیوم و قرص سیلاکس استفاده بکنید از مصرف سایر مسهلها خودداری کنید . یک قاشق از پودررا داخل یک لیوان آب مخلوط کرده و میل کنید . مصرف مایعات بیشتر زمانی که از پسیلیوم استفاده می کنید کمک کننده است .

برای اینکه مشکل یبوست پیدا نکنید اعمال بالا را مد نظر داشته باشید و در صورت داشتن یبوست علارغم انجام اعمال فوق از دستور مقابل برای تهیه یک صبحانه ضد یبوست کمک بگیرید : ابتدا 4 الی 7 عدد انجیر خشک را در آب خیس کنید و بعد از چند ساعت که انجیرها کاملاً نرم شدند آنها را داخل مخلوط کن ریخته و دو لیوان آب  و یک قاشق روغن زیتون به آن اضافه کرده و بعد از مخلوط کردن به جای صبحانه میل فرمایید . ( می توانید مقدار آب را کمتر بریزید تا محلول تهیه شده خوشمزه شود ولی بعد از خوردن آن یک لیوان آب هم میل کنید )

پ)افت قند در رژیم کاهش وزن و احساس ضعف : این مشکل را شما می توانید با خوردن هویج(نه آب هویج) که از غذاهای آزاد می باشد برطرف کنید( از صبح تا شب هر موقع که احساس گرسنگی کردید )

ج) افت فشار و سرگیجه در رژیم کاهش وزن : برای اینکه دچار افت فشار نشوید خوردن آب صبحگاهی را فراموش نکنید و در ضمن اگر مبتلا به فشار خون نیستید از مقادیر متعارف نمک در رژیمهای خود استفاده فرمایید .

 چ) ناراحتی معده در رژیم کاهش وزن: برای کاهش ناراحتی معده در رژیم کاهش وزن موارد زیر را رعایت فرمایید :1- غذاهای توصیه شده را در پنج نوبت میل کنید 2- آهسته غذا خورده و آنرا خوب بجوید 3- آرامش در زمان غذا خوردن بسیار مفید می باشد4- از خوردن غذاهای سنگین و پر چرب خودداری کنید 5-  بعد از غذا کمی استراحت کنید 6- از استعمال سیگار ومصرف مشروبات الکلی خودداری کنید 6- قهوه، چای پررنگ،میوه های خام، سبزی،ترب ، خیار،ادویه وترشیجات می تواند باعث تحریک معده شود از مصرف بیش از حد این مواد خودداری کنید. 7- در صورت احساس درد می توانید با مشورت پزشک  از داروهای آنتی اسید استفاده فرمایید.

ح) سردرد در رژیم کاهش وزن : با رژیم غذایی کاملی که به شما ارائه شده همه نیازهای بدن تامین می شود بنابراین معمولاً سردرد نخواهید داشت ولی از آنجا که عده ای از افراد قبل از شروع رژیم مبتلا به این سردردها می باشند چه بسا با شروع رژیم کاهش وزن ممکن است سردرد این افراد افزایش پیدا کند . این افراد لازم است از خاصیت بسیار خوب هویج استفاده کرده و با خوردن هرچه بیشتر هویج این مشکل را از بین ببرند. افرادی که این نوع سردردها را دارند می بایست رژیمهای طولانی تری را داشته باشند.

خ) افتادگی شکم و چین و چروک پوست صورت در رژیم کاهش وزن:

در برنامه رژیم کاهش وزن همه بدن لاغر می شود ولی مقادیر لاغری برای هر عضوی متفاوت می باشد . مثلاً این مقدار برای شکم 75درصد وبرای باسن 10 درصد می باشد و برای صورت این مقدار تنها 1درصد می باشد ولی همین مقدار کم لاغری در صورت  ممکن است ملموس بوده و برای شکم هم سبب ایجاد چین و چروک گردد پس چه کار باید کرد؟

همانطور که ذکر شد 75 درصد کاش وزن نصیب شکم می شود یعنی به طور مثال اگر شخصی 30 کیلو وزن کم کند 20 کیلوی آن از شکم کم می شود پس واضح است اگر تدابیری به کار نگیریم مشکلاتی از بابت افتادگی شکم خواهیم داشت . برای پیشگیری از این مسئله کارهای ذکر شده در زیر را مستمراً انجام دهید، به خصوص کسانی که تصمیم دارند مقدار بیشتری از وزن خود را کم کنند :

در مدت رژیم هر روز سه یا چهار بار شکم خود را کاملاً به طرف داخل کشیده و آنرا به مدت 5تا8 دقیقه به همان حال نگه داشته و به کار خود ادامه دهید و به آرامی تنفس کنید البته به یاد داشته باشید که این کار را نباید در حالت درازکش انجام دهید بلکه انجام آن در موقع پیاده روی یا ایستادن و یا انجام کارهای روزمره موثر هست . خانمها می توانند این کار را هنگام آشپزی یا ظرف شستن ویا ... انجام دهند .

تذکر: لازم به ذکر است که خانمهای با سن بالا و کسانی که سابقه چندین حاملگی را دارند و دیواره شکمشان تغییرات برگشت ناپذیری را پیدا کرده نباید انتظار داشته باشند که با انجام این کار شکمشان کاملاً صاف و بدون چروک شود به هرحال این روش در این افراد هم باعث نتایج درخشانی خواهد شد .

مطلب دوم در مورد پوست صورت می باشد : پوست صورت خوشبختانه دارای حالت الاستیکی می باشد و با لاغری آن پوست هم کشیده شده و چروک نمی افتد البته این شرایط الاستیکی برای سن زیر 30 سال خاصیت تطابق زیادی داشته و رژیم در این سنین چین و چروکی در صورت ایجاد نمی کند . در سنین بالای 30 سال کاهش سریع وزن سبب ایجاد چین و چروک می شود اما اگر کاهش وزن با برنامه دقیق و همراه با مصرف روغن زیتون باشد این مشکل را نخواهیم داشت در سنین بالای 40 و 45 سالگی خاصیت الاستیکی پوست باز هم ضعیفتر می شود در نتیجه پوست برای تطابق وقت بیشتری نیاز دارد.

از روغن زیتون و پمادهای ضد چروک اصلی و ماسکهای استاندارد و شناخته شده می شود برای ماساژ صورت و ایجاد شادابی در آن استفاده کرد.


نوشته شده در پنجشنبه سوم دیماه سال 1388 ساعت 14:07 توسط شهره آفاق نظرات | |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت