تبلیغات
پیش به سوی اندامی متناسب - اولین روز اتکینز فاز القایی
پیش به سوی اندامی متناسب

کالری کمتر........... زندگی سالمتر......... خوش هیکلتر

اولین روز اتکینز-فاز القایی

   

اولین روز اتکینز-القایی پنجشنبه/17/88
وزن امروز  ؟
ساعت بیداری صبح 8
صبحانه ------
میان وعده ------
ناهار  یک تن ماهی روغن گرفته350کالری
میان وعده  4تکه مرغ پخته کوچک200کالری  
شام
میان وعده
مکمل ها ۱  لووتیروکسین+ فرفولیک + ب کمپلکس
کالری مکمل ها 5کالری
مایعات مصرفی آب
کالری مایعات  -------------
خواب بعد از ظهر  -------------- 
ساعت خوابیدن شب     
جمع کل کالری  
بچه ها این نوار ادرار که کتون و لیپولیزو چک میکنیمUrine_2

                 

  توضیحات کاملتر در مورد اتکینز و کاهش وزن

رژیم اتكینز ابداعی دكتر رابرت اتكینز می باشد . وی پزشك امریكایی و متخصص .....

قلب و عروق می باشد . 10 و 25 سال برای مداوای اضافه وزن فعالیت كرده و اذعان می دارد كه اكثر بیمارانم در عرض یازده سال گذشته در ابتدا برای كاهش وزن مراجعه نكرده اند بلكه وزنی كه آنها كم كرده اند در نتیجه ی درمانی بوده كه وی برای رفع مشكلات اساسی تر آن ها( بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، فشار خون بالا )در نظر گرفته اند .

وی چاقی را یك اختلال متابولیكی می دادند كه در اثر زیادی انسولین درخون و مقاومت سلول ها در برابر انسولین به وجود می آید وچاقی اصلا ربطی به سوخت و ساز چربی كه خورده می شود ندارد .

با وجود این در دوره ای كه ما زندگی می كنیم رژیم غذایی كم چربی به طوری همه گیر شده كه به صورت یك رژیم استاندارد در آمده است .

تقریبا همه ی چاقی های مرضی علت سوخت و سازی ندارند . هورمون انسولین و تاثیر آن روی میزان قند خون با سلامتی كلی بدن و بیماری قلبی و سكته ارتباط مستقیم دارد و هورمون انسولین در پاسخ به كربوهیدرات ترشح می شود ، هر چه كربوهیدرات مصرفی بیشتر شود ترشح انسولین افزایش می یابد پس ما می توانیم با كاهش كربوهیدرات مصرفی اختلال سوخت و سازی ناشی از انسولین را تحت كنترل بگیریم . اصلاح این سوخت و ساز باعث كاهش وزن می شود در حالیكه ممكن است كالری مصرفی بیش از قبل باشد.

با شروع رژیم بعد از 48 ساعت كه ذخایر گلیكوژن بدن تمام می شود چربیها ی  ذخیره شده در بدن شروع به آب شدن ( لیپولیز ) می كند كه سطح بالای اسید های چرب در خون گواه این مطلب است . شیوع بالای مرض قند ، بیماریهای قلبی و فشار خون در افراد چاق به علت افزایش غیرعادی انسولین است . در رژیم كم كربوهیدرات بدن این امكان را پیدا می كند كه با آن كه كالری را به مقدار لازم دریافت می كند ولی به طور مداوم وزن و اندازه كم می كند یعنی كالری زودتر از آن كه جذب شود به صورت حرارت از بدن خارج می شود .

پیروی از رژیم در افراد چاق ثابت شده كه میزان كلسترول و فشارخون را كاهش می دهد .

خوردن كربوهیدرات چه از منابع مستقیم آن و چه از منابع غیر مستقیم ( كربوهیدرات پنهان ) است . چون محدودیت مصرف پروتئین و چربی وجود ندارد احساس گرسنگی نیز پیش نمی آید و كم كم اشتها كم می شود . از آنجا كه در اغلب رژیم وزن از دست رفته كه معمولا هم به سرعت به وجود می آید بر می گردد رژیم اتكینز دارای 4 نوع با 4 مرحله است .

1 – مرحله مقدماتی  Induction diet    

2 – رژیم در حین كم كردن وزن Ongikg weightloss   

3 – مرحله پیش نگهدارنده وزن Pre maintenance

4 – مرحله نگهدارنده وزن Maintekakce

1 – مرحله مقدماتی كه سخت ترین مرحله ی رژیم است معمولا 2 هفته به طول می انجامد . رژیم در این مرحله فرد را وا می دارد كه اغلب موانع برای كاهش وزن را از پیش پای خود بردارد . محدودیت شدید كربوهیدرات باید اعمال شود به طوری كه كربوهیدرات مصرفی نباید از 20 گرم در روز تجاوز كند كه آن هم از سالاد و سبزیجات غیر نشاسته ای مجاز تامین می شود . سوخت و ساز بدن از مصرف كربوهیدرات به سوزاندن چربی تغییر می كند و بدن از لحاظ بیوشیمی آمادگی از دست دادن وزن را می یابد.

روزی 3 ظرف سالاد یا 2 ظرف همراه با دوسوم ظرف سبزیجات پخته آزاد است . خوردن شكر ، دسر ، شیر كم چربی ، برنج سفید ، سیب زمینی و ماكارونی غیر مجاز است . در این مدت فرد باید دقیقا هر آنچه را برایش رخ می دهد در نظر داشته باشد چرا كه مشخص می شود مقاومت فرد نسبت به از دست دادن چربی كمی كمتر از حد متوسط است معمولا بین 7-6 kg كاهش وزن پیدا میكنند و افراد دارای مقاومت بالا كمتر از این حد .

از دست دادن كتون كه در نتیجه لیپولیز به وجود می آید در این مرحله از رژیم به وجود می آید كه از بوی ادرار و همچنین با نوار تست لیپولیز قابل مشاهده است .

مرحله ی بعدی رژیم با رژیم بعدی اتكینز رژیمی است كه فرد در حین ازدست دادن وزن باید رعایت كند و شخص با رعایت این دستورآهسته  به سوی هدف هدایت می شود .مرحله سوم رژیم پیش نگهدارنده وزن است كه راهنمایی هایی در خصوص شیوه ی غذا خوردن می كند و در صورت پشتكار برای همیشه فرد وزنش را حفظ می كند .

مرحله ی چهارم رژیم نگهدارنده است ودر نهایت حال عمومی فرد رژیم گیرنده خوب می شود و خستگی ، تحریك پذیری ، افسردگی ، حواس پرتی ، سردرد ، بی خوابی ، سرگیجه ، دردهای عضلانی ، سوزش سر دل ، التهاب روده ، احتباس آب ، علایم پیش از قائدگی از بین می رود.

غذاهای مجاز برای رژیم مقدماتی 14 روزه و رژیم نگهدارنده اتكینز

 گوشت گوساله ، گاو، بره ، ژامبون ، ماهی تن . آ‎زاد ، حلوا ، قزل آلا ، كپور و...، گوشت ماكیان ، میگو ، صدف، تخم مرغ ، پنیر لیقوان ، خامه ای ، پیتزا و ...

سبزیجات دارای 10 % یا كمتر كربوهیدرات ، كاهو ، كلم سفید ، كلم قرمز ، گل كلم ، خیار، تربچه ، فلفل دلمه ، فلفل سبز ، كرفس ، جوانه ماش و گندم ، قارچ ، گوجه فرنگی ، زیتون ، پیاز ، جعفری ، ریحان ، از این سبزی ها و صیفی جات هم میتوان به شكل پخته یا تفت داده شده استفاده كرد : مارچوبه ، كلم برگ ، برگ چغندر ، بادمجان ، باقلا، تره فرنگی ، اسفناج ، كدو و ریواس .

نمونه رژیم اتكینز برای 14 روز

شنبه :

صبحانه : نیمرو- 1 پنیر خامه ای 2 ق غ

نهار : گوشت به میزان دلخواه كباب شده یا پخته شده و طبخ داده شده در كره + سالاد فصل

شام : سالاد شامل ژامبون ( كالباس ) + مرغ + پنیر + تخم مرغ  + خامه + سبزیجات مجاز آب پز

یك شنبه :

صبحانه: املت گوجه فرنگی + پنیر + قارچ

نهار : همبرگر با پنیر + سالاد كه شامل كاهو، هویج، گوجه فرنگی و خیار همراه است را با روغن زیتون و آبلیمو

شام : مرغ  سرخ شده با تفت داده شده در روغن مایع یا كره + 1 ظرف سالاد همراه با سیزبجات پخته

دوشنبه :

صبحانه : پنیر لیقوان همراه با تخم مرغ آبپز

نهار : جوجه كباب + سالاد و سبزیجات پخته

شام : گوشت كه به صورت دلخواه طبخ شود ( كبابی سرخ شده ) + سالاد تخم مرغ و كاهو و پنیر وسس

سه شنبه :

صبحانه : سوسیس و تخم مرغ همراه با پنیر خامه ای

نهار: ماهی كباب شده + سالاد ژامبون و كرفس وسس+ سبزیجات پخته

شام: سوپ گوشت ( بدون رشته و سیب زمینی و جو ) شامل هویج و سبزی + سالاد قارچ + زیتون

چهارشنبه :

صبحانه : تخم مرغ نیمرو با كره + 2 ق غ پنیر خامه ای

نهار : جوجه كباب با روغن زیتون + سالاد فصل و سبزیجات پخته به دلخواه

شام : كوكوی تره فرنگی + سالاد همراه با برشهای پنیر و كالباس

پنج شنبه :

صبحانه : املت گوجه فرنگی + پنیر لیقوان

نهار : آب گوشت داغ را به 2-1 تخم مرغ كه قبلا خوب زده شده اضافه میكنیم و روی آن را با خامه و سبزی تزیین كرده + 1 ظرف سالاد تن ماهی

شام : سوپ گوشت + سالاد + سبزیجات پخته به دلخواه

جمعه:

صبحانه : تخم مرغ همراه با ژامبون

نهار : سالاد مرغ + خیارشور + كرفس همراه با سس و پنیر + گوشت پخته و هویج و قارچ تفت داده شده در كره یا روغن مایع

شام : ماهی قزل آلای سرخ شده + سالاد كاهو + كالباس و سس

نقد طعام اسرار:

با توجه به اینکه این نوع رژیم نیازمند بررسی های بسیار ظریف و دقیق می باشد که از عهده اشخاص عادی خارج است فقط توصیه می شود این نوع رژیم تحت نظارت متخصصین تغذیه انجام گردد لازم به ذکر است که اجرای این نوع رژیمها در مقطع های کوتاه کاربرد دارد هر چند که عوارض آن نیز بسیار قابل توجه است.


نوشته شده در پنجشنبه هفدهم دیماه سال 1388 ساعت 18:37 توسط شهره آفاق نظرات | |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت